nadjamayr

Nadja Mayr

Annons

Recept på nyttig tacos

God kväll fina,

Hoppas ni haft en fin dag, här har vi precis ätit middag och myser nu lite i soffan innan det är dags för sängen. Blir en tidig kväll ikväll, klockan är ställd på 5.50 och kläderna framlagda, så imorhon bitti blir det veckans första pass. Längtar!

Ikväll blev det tacos, jag åt mina i hjärtsalladsblad. Om du vill vara strikt så kan du enkelt göra din egen tacokrydda, jag gör det ibland, då gör jag en bruk som räcker ett tag, receptet hittade jag hos 56kilo. Men idag finns det även sockerfri färdig kryddblandning att köpa.

Sen har jag mycket riven ost. tomat, gurka, avokado, gräddfil, hetsås och picklad rödlök. Låter rödlöken ligga 1-2 timmar i limesaft och flingsalt. Blir så gott och perfekt med sockerfi lag.

 

En perfekt middag, nyttig, enkel och god. Hoppas ni gillar 💗

0EB805B5-E3DD-4A01-9AAE-71F31FCB2467 636078A3-B231-4741-8E40-C1B923797C56

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Veckans kost och dagens mamma

Hej snygging,

Tänkte dela med mig av veckans middagar, delar till att börja med mån-tor då det är så jag brukar handla. Helgen brukar vi planera tillsammans, är ju inte alltid man äter hemma då heller. Men kan såklart tipsa om lite helggott när det närmar sig :)

Veckans middagar:

  • Tacos i hjärtsalladsblad, gör gärna egen tacokrydda eller köp den utan socker. Tycker det är så gott med guacamole, koriander, lime och picklad rödlök. Du kan pickla den i bara limesaft och flingsalt, så inget socker.
  • Kycklingsallad med avokado, fetaost, melon och pinjenötter.

Förutom till middagarna, handlas även detta:

Frukost: Kaffe, proteinbröd. ägg, philadelpia, avokado, kalkon, tomater, tonfisk.

Lunch: Gör alltid lite extra middag så att jag kan äta det till lunch dagen efter, det sparar tid och så vet jag att jag får i mig bra mat även då,

Övrigt: Edamamebönor, oliver, mörkchoklad, nötter, granatäpple och bär, nocco, att dricka före träning,

 

A311F81A-134F-4260-BBE3-791300694E55 9D631B3A-A25D-4074-BE54-C887EAAF5B0C E255FC14-8C08-424A-A7E8-979201BD72B4 C097C80A-3AB6-4903-9F5B-3E47389C6E30 697AA426-F029-4C4E-B72F-21CF95920E5F

Dagens, älskar  verkligen denna tröja så fin och passar både till vardags och mer uppklätt. Tycker det är så fint att skymta den fina spetsbhn, denna i vitt och svart har blivit mina favoriter, så sköna också. Och jeansen, alltid lite läskigt att beställa från nätet tycker jag, men dessa hade så mycket stretch och satt perfetk, sugen på ett par i vitt också. Vad tycker ni om utsvängda byxor? Jag gillar det :)

Ni hittar plaggen här: Stickad tröja, Spets BH, Jeans. (adlinks)

Puss <3

Annons
Kommentera (2)

Kommentera

Se fler...

Veckans favoriter och måndagspepp

God morgon måndag, ny vecka och nya möjligheter. Idag kickar jag igång nya kosten så känner mig lite extra pepp. Hollie sov hela natten men vaknade tidigt, redan 5.30 så vi har haft en mysig och lugn morgon, välling till Hollie och kaffe till mig. Först två timmar senare blev det frukost och det är så det brukar se ut för oss. Hollie fick en skål gröt och jag åt ett kokt ägg och en proteinmacka med avokado och salami och ett stort glas vatten. Några har frågat hur en dag ser ut så ska fixa ett inlägg om det i veckan.

Tänkte även lägga upp ett inlägg lite senare idag med veckans kost/inköpslista så om ni är intresserade så kika in lite senare idag. Ska själv åka och handla inför veckan idag så att allt finns hemma och förutsättningarna för att lyckas blir så bra som möjligt :)

Men först, mina Pinterest favoriter från föregående vecka.. Önskar er en fin, effektiv och inspirerande start <3

 

IMG_2555 IMG_2556 IMG_2557 IMG_2558 IMG_2559 IMG_2560 IMG_2561 IMG_2562 IMG_2563 IMG_2564 IMG_2565 IMG_2566 IMG_2567 IMG_2568 IMG_2569 IMG_2570 IMG_2571 IMG_2572

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Dags att toppa formen – kostupplägg

Hej underbara du,

Som jag skrev igår så är det nu dags för en förändring. Känner att jag vill toppa formen och energin. Är i vanliga fall väldigt duktig med kosten och äter bra mat. Men sen graviditeten har det gått i perioder, då mådde jag så illa att jag typ levde på mackor, efter var jag ganska duktig men tappat det lite då och då och unnat mig ganska mycket också, nu med flytt och allt har det blivit mycket hämtmat osv. Så kosten har varit bra ibland och ibland sämre senaste tiden. Träningen känns dock jätte bra, har kommit igång, har massa motivation och hittat en lagom nivå. 3 gympass i veckan och PW när det finns tid.

IMG_2541

(Kom ihåg att jag utgår från mig själv när jag sätter mina mål och planerar min väg. Detta funkar för mig, detta är mina mål och förutsättningar men kan inte nog påpeka att alla är olika.)

När det kommer till kosten vet jag precis vad som funkar för mig, jag har provat mig fram och vet hur min kropp svarar, vilken kosthållning som gör att jag blir av med mitt sötsug, som ger mig en jämn energi och som får mig att toppa min form. Jag har inte facit men jag vet vad som fungerar för mig, vad jag tycker är en hållbar och långsiktig kosthållning som är hälsosam men som också gör det möjligt att njuta av livet. Som ger mig den kropp, energi och livsstil jag vill ha. De perioder jag varit i min livsform har jag också mått så himla bra och då har jag ätit som jag tänker lägga upp kosten även denna gång. Jag tycker att det är så skönt  att ha hittat ett sätt som funkar för mig, så när jag känner att jag behöver eller vill toppa så kan jag köra några striktare veckor, så hittar jag snabbt tillbaka.

A477A2B3-C121-4E93-9D96-9253EEBF3031

När det handlar om att toppa sin form och sin energi så har kosten en så mycket större roll än vad man tror, man brukar säga att kosten är 80 % av resultatet. Vilket jag tycker är extra fantastiskt sen jag blev mamma och tiden inte finns att träna 6 dagar i veckan och gå pw före frukost 7 dagar i veckan. Att gymma 3 dagar och att gå pw 2-4 dagar i veckan är vad jag känner att jag vill prioritera i tid. Så nu är jag så pepp att maxa kosten också, så här kommer jag att lägga upp det i till att börja med 4 veckor..

IMG_2543

Upplägg:

  • Ta bort så mycket socker som möjligt, även dolt socker. Lagar du din mat från grunden så slipper du många sockerfällor. Ta bort juice, läsk, sötsaker, godis, yoghurt som inte är naturell, kryddblandningar, halvfabrikat osv. Bli uppmärksam, läs innehållsförteckningarna och gör aktiva val. Var strikt de första veckorna för att bli av med sötsug.
  • Ta bort snabba kolhydrater, potatis, ris, pasta, vitt bröd, ät frukt och rotfrukter i lagom mängd, öka istället grönsaker, sallader, broccoli osv..
  • Ta bort alla bakelser, chips, godis, glass osv.. Någon ruta choklad som är minst 70 % är okej ibland. Likaså popcorn.
  • Välj vin om du vill ta ett glas, välj då ett torrt med så låg sockerhalt som möjligt, var uppmärksam på systemet eller be om ett torrt vin ute, de innehåller oftast mindre socker. Mitt favorit bubbel är en Cava som heter Privat och innehåller väldigt lite socker.

IMG_2542

Bra att ha hemma:
  • Rent protein, så som kycklingfilé, räkor, lax, ägg, tonfisk osv..
  • Nyttigt snacks, oliver, nötter, ostar, chark..
  • Grönsaker, bladspenat, gurka, tomat, avokado, hallon, blåbär, broccoli, färska kryddor som chili, vitlök, koriander..
  • Kvarg, keso, feta ost, chevre, philadelpia
  • Proteinbröd, fröknäcke,
  • Naturell grekisk/turkisk yoghurt
  • Kaffe, Citron till citronvatten

IMG_2544

Någon som är sugen att haka på? Som har ett annat upplägg? Eller som undrar något.. Lämna gärna en kommentar 💗

Pepppuss till dig 💗

Annons
Kommentera (13)

Kommentera

  1. nadjamayr
    nadjamayr

    Hihi åh vad kul, heja dig. Så roligt att komma igång!
    Haha jag körde pizza å godis, tänkte att det var lika bra 😉
    Åh då kan du få experthjälp ju 😀
    Kram fina du <3

  2. Jonna

    Åh! Tackar …. ser framemot din lista över vad Du ska handla:) jag & barnen ska åka och storhandla med , massa bra mat o energi!

    Jonna

  3. Sanna

    Vilken fin blogg du har, laddad med massor av energi och inspiration!:-) Blir peppad att komma igång efter 7år&3barn;-) Måste även passa på att fråga dig vad du använder för bus? Skönhetstips från en skönhet önskas! Kram

  4. Cicci

    Sitter i samma sitts, fast med en 3 åring och en 5 månaders.. har kommit igång bra med träning ca 3 gg i veckan och pw när det finns tid. Nu ska jag med finslipa formen med sockerstopp och bra val, tack för peppen! . Börjar imorgon och kör 4 veckor. Och tack för att du delade med dig av kostprogram. Lägg gärna upp en detaljerad matsedel över en dag med tips på rätter ;-). Underbar blogg <3

  5. Cicci

    Sitter i samma sitts, fast med en 3 åring och en 5 månaders 💕.. har kommit igång bra med träning ca 3 gg i veckan och pw när det finns tid. Nu ska jag med finslipa formen med sockerstopp och bra val, tack för peppen! . Börjar imorgon och kör 4 veckor. Och tack för att du delade med dig av kostprogram. Lägg gärna upp en detaljerad matsedel över en dag med tips på rätter ;-). Underbar blogg ❤️

  6. Marielle Winkler

    Åh vad inspirerad jag blev nu. Jag är sååå onyttig förtillfället och sitter just nu i soffan och har tryckt i mig flera rutor marabou och dricker coca Cola, haha! Tilläggas ska att jag åt pannkakor med nutella till lunch. Men blev faktiskt lite peppad nu. Får nog skärpa till mig. Lever med en personlig tränare dessutom som är i sittt livs form trots att han är nybliven pappa så shame on me, haha! Tack för inspirationen, finis <3,

Se fler...

Häftig känsla

06EE1402-977B-4EB5-AD44-0CE9E62A204E

Vilken mysig helg vi haft med vår lilla solstråle. Hon är så nöjd och glad nu när hon tar sig fram i full fart, kryper, reser sig, går längs möbler och med gåvagnen, kramas, pussas, dricker välling själv, pratar, skrattar, leker… Så underbart nu när hon verkligen börjar få sin egna personlighet.

Hon njuter verkligen av att få ha både mamma och pappa hemma och familjen här. Det känns som att hon är väldigt glad och social just nu och hon är inte alls mammig längre. Att se henne må bra, vara framåt och utvecklas. Det är sån lycka och häftigt känsla, vår lilla tjej.

C00C3B60-1ACA-41C4-84DC-5FEA68AF0AD8 572C5725-6699-4E2B-B878-0C4358AC3600

På pappas födelsedag matchade vi i blått. Hollies underbara dräkt kommer från Livly, fyndade den på deras outlet senast. Så fin och extra kul att hitta lite unika plagg som inte så många har. Hårbandet kommer från HM och min klänning från FEMME.

Det blev badhuset idag ist, så mysigt och Hollie älskade det. En riktig tuffing var hon. Sen har vi mest bara myst. Och nu sitter jag och skriver ner och planerar kosten och mina mål. Inlägget kommer upp om en stund.

Hoppas att ni också haft en fin helg 💗

Annons
Kommentera (4)

Kommentera

  1. nadjamayr
    nadjamayr

    Ja vi vill jätte gärna ha i alla fall en till :) Om vi får önska skulle vi vilja ha ett syskon till Hollie när hon är 2-3 år :) Tack snälla <3

  2. Emma

    Så härligt! Vill ni ha fler barn? Isåfall hur gammal vill ni att er dotter ska vara då när nästa barn kommer? Kram och tack för jättefin blogg och inspiration.

Se fler...
stats