nadjamayr

Nadja Mayr

Mina 5 bästa tips för att bli mer effektiv utan stress

God morgon vännen <3

Äntligen lite vardag och en mysig och skön stund på yoga mattan.. Efter det, tända ljus, kaffe, ingefärashot, citronvatten och lite lugn start med jobb i soffan..

Överlag tycker jag att man blivit så himla mycket mer effektiv efter barn, det finns lixom inte lika mycket tid att spela med längre så den tiden man har blir ännu mer värdefull. Jag har helt klar blivit bättre på att prioritera min tid, det finns inte längre utrymme för saker som tar energi, som inte ger mig något eller som jag helt enkelt inte vill. Jag lyssnar till mig själv och säger nej om jag känner att varken hjärta eller huvud vill. Vilket jag faktiskt tycker är himla skönt, jag har bara min tid och den måste jag ta ansvar över, lika mycket förväntar jag min att andra tar ansvar över sin tid.

Säger man ja till något säger man nej till något annat och tvärtom. Detta är så bra tycker jag, stänga vissa dörrar för att öppna andra. Tacka nej till vissa jobb för att ge tid för barnen, mig själv eller ett annat jobb som ligger närmare hjärtat.

Att säga nej är viktigt.

Därför uppskattar jag nej, ärlighet och raka konversationen, det sparar inte bara tid och grubblande, det blir så mycket mer äkta och faktiskt så mycket skönare att umgås med personer som är sanna mot sig själva och tar eget ansvar. Håller ni med mig?

Trots detta är tiden knapp och att kombinera föräldraledighet med jobb kräver helt klart att man är effektiv, både för att komma framåt och för att undvika stress.. Tänkte dela med mig av mina bästa tips då jag tror att de kan vara bra i många situationer.

  • Skriv ner allt. Allt du behöver och vill göra. Det är så skönt att få ner det i kalender och slippa ha det i huvudet. Struktur ger lugn.
  • Skriv upp dina topp 3 viktigaste, för mig är det min morgonrutin med lite yoga och meditation och sen blir det ofta två jobbrelaterade punkter. Detta gör att jag inte börjar med något nytt eller något av de mindre viktiga förrän du betat av dessa tre punkter. Som så länge de inte är gjorda troligen skapar en stress hos dig. När du sen gjort det brukar mycket släppa och resten flyter på.
  • Fastnar du, vilket jag kan göra ibland när jag har för mycket. Sitt inte och slösa tid och samla negativ energi. Var snäll mot dig själv. Bryt med något annat, gör dig iordning, förbered middagen, ta en snabb promenad, träna. Eller bestämd dig för 30 min paus, släpp allt, tanka energi och börja sen om. Gör något som du mår bra av, så får du förmodligen en effektivare stund sen.
  • Gör det bästa av det, jag jobbar som bäst när jag fått min morgonrutin, gjort mig iordning, smörjt mig med en skön kräm, fått på mig kläder jag trivs i, tänt lite ljus och hällt upp en kopp kaffe. En bukett färska blommor, en ingefärsshot och ett stort glas vatten. Då mår jag som bäst och levererar också därefter.
  • Sätt upp delmål och fira. Fira med sånt som faktiskt gör dig glad. När du skickat in ett stort jobb eller fakturerat klart för månaden, stort som smått. Fira med sånt som ger energi. Jag firar gärna med färska blommor, champagne, träningskläder eller en bok.
Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
nadjamayr

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Cecilia

    Hej Nadja,
    Tack för inspiration❣️
    Är det veckouppslag i kalendern (planera för din lycka), eller är det en sida per dag?
    Tack.

  2. Emelie

    Håller med dig. Jag har blivit mkt mer effektiv sedan efter jag fått barn. Man slösar inte med sin tid. Det som inte ger mig positiv energi struntar jag ofta i det och prioriterar om. En stor vinst då jag varit en riktig JA-sägare innan. Men något som jag är otroligt dålig på är att fira delmål. Ofta tänker jag inte så mkt på när jag uppnått mina mål utan jag dansar bara vidare mot nästa mål. Men håller med att det är otroligt viktigt, speciellt i VABRUARI-tider ;).

stats